19 Mayıs 2011 Perşembe

Abdülhalik Gucdevani Hazretlerinin 8 Düsturu

1- Huş der dem…
2- Nazar ber kadem…
3- Sefer der vaten…
4- Halvet der Encümen…
5- Yad-ı kerd…
6- Baz-ı keşd
7- Nigah-ı Daşt
8- Yad-ı Daşt

Son ölçünün "bunlardan başka her şey zi-yandır!" manasına bir de eki var…


Ayrıca 3 düstur daha:
1- Vukuf-u zamani…
2- Vukuf-u Adedi…
3- Vukuf-u Kalbi…
bunlarla beraber hepsi 11 ölçü...

1- HUŞ DER DEM: Alınan her nefeste ayık ve hazır olmak, nefesini alıp verirken Allah’tan gafil olmamak. Şahı Nakşibendi: -Bu yolda ilerlemenin asıl şartı nefesle ilgilidir her nefeste hale bakmalı, nefesin giriş ve çıkışında iki nefes arasını öyle muhafaza etmelidir ki hiçbiri vücuda gafletle girip çıkmasın.
2- NAZAR BER KADEM: Göz ayağa baka-cak. Mürit köyde şehirde sahrada nerde olursa olsun gözü ayağına çivileyecek ve ayak uçla-rından başka yere bakmayacak. Böylece gözün baktığı yere gönlünde akması mahsu-rundan kurtarılmış olur.
3- SEFER DER VATEN: Vatanda sefer manasına gelen bir tabir müridin kötü ahlakla-rından ve beşeri sıfatlarından sıyrılıp iyi ahlak ve meleki sıfatların vatanı olan asli haline dönmeyi kastetmektedir.Mürşit aramak için ya-pılan maddi yolculukta kastedilebilir.
4- HALVET DER ENCÜMEN: Yani toplu-lukta yalnızlık. Nakşibendi Efendimiz, zahirin halk ile batının (Gönlün, iç alemin) hak ile ol-malı buyuruyorlar. Ayrıca ve çok önemli bir a-çıklama daha yine Hoca Bahaeddin Nakşibend buyuruyor: Bizim tarikatımızın en önemli un-surlarından birisi sohbettir. Halktan uzaklaş-makta şöhret, şöhrette ise afet vardır. Hayır ce-miyettedir, cemiyetse sohbette.
5- YAD-I KERD: Dilin kalp ile birlikte zikre-debilmesi keyfiyeti.
6- BAZ-I KEŞT: Zikirde ihtiyarsızca hatıra gelen iyi ve kötü her türlü fikri kovmak, zikrin halis olması için bu şarttır.
7- NİGAH-DAŞT: Bu gönle gelen havatırın yani olmaması gereken düşüncelerin muraka-besi onlara karşı uyanık olmak ve direnç gös-termek gayreti.
8- YAD-DAŞT: Her an ve mekanda vicdan ve zevk yoluyla Allah’tan haberli olmak hali.
9- VUKUF-U ZAMANİ: İnsanın her an ken-di halini bilmesi ve o halin şükür mü yoksa özür mü gerektirdiğini anlaması.
10- VUKUF-U ADEDİ: Zikir sayısına dik-kat ve riayet göstermek.
11- VUKUF-U KALBİ: Gönülde Allah’tan başka hiç ama hiç bir şeyin olmaması.

Abdulhalik Gucdevani’nin getirdiği bu ve buna benzer bazı usuller Nakşibendi Tarikat’ında tarihi süreç içerisinde hiçbir değişikliğe uğramadan aynen korunmuş ve günümüze kadar gelmiştir.